MENU
Dwie żagańskie "suki" SU46-032 i -048, które w 1987 roku trafiły tu z Nowego Sącza, wraz z pozostałą 16-tką tych lokomotyw obsługiwały głównie pociągi dalekobieżne: Żagań - Poznań (na odcinku Żagań - Zielona Góra), Żary - Wrocław (Żary - Legnica), Żagań - Warszawa (Żagań - Głogów) i Jelenia Góra - Szczecin (Węgliniec - Zielona Góra). Dobry okres żagańskiej lokomotywowni trwał do 2000 roku kiedy rozpoczęły się drastyczne cięcia połączeń, co zmniejszyło pracę tych lokomotyw. Od 1998 rozpoczęto ich relokację do innych jednostek, początkowo 4 maszyny do Gdyni. W lipcu 1997 r. 17 maszyn przeniesiono formalnie pod zakład taboru w Czerwieńsku. Do 2009 roku żagańska maszyna SU46-032 obsługiwała IC Wawel z Hamburga do Krakowa na odcinku Cottbus - Legnica. W II połowie 2009 r. przekazano ją do Węglińca. Maszynę 032 spłonęła częściowo w 2014 roku i od tego czasu stała na terenie szopy w Węglińcu. Skreślono ze stanu w styczniu 2020 r., a w marcu 2021 r. została zezłomowana. Maszyna 048 nieużytkowana od 2015 roku, stoi na torach przy szopie Wrocław Brochów. Diapozytyw wystawiony na aukcji.

Dodał: moose° - Data: 2021-04-14 23:44:55 - Odsłon: 735
11 maja 1992


24-stanowiskowa lokomotywownia została zbudowana w latach 1985-1987 i oddano ją do użytku w 1988 roku. Stanowiska w hali były już przygotowane dla trakcji spalinowej. Zbudowano równocześnie stację paliw wyposażoną w cztery dystrybutory. Przeprowadzona modernizacja pozwoliła skoncentrować w Żaganiu znaczną liczbę pasażerskich lokomotyw spalinowych, głównie od 1987 lokomotywy serii SU46 do obsługi pociągów międzynarodowych. Obsługę parowozów Pt47 zakończono z dniem 27 sierpnia 1988 r., jednak niedobór maszyn powodował konieczność utrzymania jeszcze do 31 maja 1991 roku parowozów serii Ol49 (linia do Tuplic i Lubska). Około 1993 roku nadeszły paradoksalnie (cięcia sieci) złote czasy dla żagańskiej szopy z uwagi na wprowadzenie pociągów pospiesznych - z Lipska do Warszawy, Żary - Wrocław, Żagań - Szczecin, Żagań - Zielona Góra i Poznań - Żagań. Regres zaczął się w 1997 r. z chwilą likwidacji zakładu taboru w Żaganiu i podporządkowaniu go zakładowi w Czerwieńsku. Od grudnia 1998 r. rozpoczęła się relokacja maszyn SU46 do innych zakładów. PKP Cargo opuściło obiekt 1 stycznia 2010 roku. W ostatnim czasie żagańska lokomotywownia funkcjonowała już tylko jako Sekcja nadrzędnego Zakładu Taboru w Czerwieńsku. Po przeniesieniu całego taboru do Węglińca stała nieużytkowana i stopniowo rozgrabiana. W 2016 r. (do listopada) została wyburzona. (moose)

  • /foto/6034/6034970m.jpg
    2016

www.ebay.de

Poprzednie: Staw Strona Główna Następne: Wnętrze kościoła