Linia z Węglińca do Horki, zbudowana przez Górnołużyckie Towarzystwo Kolejowe (OLEG) w 1874 r., wchodziła w skład linii łączącej Łużyce z prowincją Anhalt i Berlinem (w rozkładach jazdy trasa z Magdeburga do Wrocławia). Linię otwarto 1 lipca 1874 r. W 1878 r. operatorem na linii zostało jedno z najstarszych towarzystw kolejowych w Prusach BAE - Berlińsko-Anhalckie Towarzystwo Kolejowe, w końcu w maju 1888 r. obsługę trasy przejęło państwo pruskie. Ok. 1890 r. na trasie ułożono drugi tor. W 1914 roku ...
Linia z Węglińca do Horki, zbudowana przez Górnołużyckie Towarzystwo Kolejowe (OLEG) w 1874 r., wchodziła w skład linii łączącej Łużyce z prowincją Anhalt i Berlinem (w rozkładach jazdy trasa z Magdeburga do Wrocławia). Linię otwarto 1 lipca 1874 r. W 1878 r. operatorem na linii zostało jedno z najstarszych towarzystw kolejowych w Prusach BAE - Berlińsko-Anhalckie Towarzystwo Kolejowe, w końcu w maju 1888 r. obsługę trasy przejęło państwo pruskie. Ok. 1890 r. na trasie ułożono drugi tor. W 1914 roku trasą kursowało 8 par pociągów osobowych, w tym 2 pospieszne. W 1939 r. 10 par, w tym 2 pospieszne. Rok 1945 przerwał ruch na trasie po uszkodzeniu mostu na Nysie Łużyckiej. Most odbudowano w 1946 roku - po stronie niemieckiej zdjęto 1 tor. W 1947 roku 1 para poc. os. dziennie z Węglińca do Wehrkirch (poprzednia nazwa Horki), po 1947 r. likwidacja pociągów osobowych. Na trasie prowadzony jest intensywny ruch pociągów towarowych. 3 grudnia 1988 roku pomiędzy Bielawą Dolną a Horką doszło do zderzenia polskiego pociągu towarowego z niemieckim pociągiem służbowym w wyniku czego zginęło 8 osób obsługi. W latach 2001-2006 modernizacja i elektryfikacja linii po stronie polskiej. Po stronie niemieckiej brak reakcji. W 2015 r. rozpocznie się budowa nowego mostu na Nysie Łużyckiej. Do końca 2016 roku strona niemiecka ma wyremontować i zelektryfikować odcinek z Horki do granicy państwa. (moose - różne źródła)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji i przystanków na linii licząc od Węglińca, pogrubioną czcionką zaznaczono stację węzłową, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące (w nawiasie niemiecki kilometraż na linii z Węglińca do Falkenberg n.Elsterą): - , Węgliniec, st., km 0,000 (km 0,523) - , Szklenice, poł., km 6,623 (km 6,623) - Kopalnia Rygle I, bszl., km 8,850 - bocznica do sztolni upadowej Rygle I i II czynna do 1974 r. - , Bielawa Dolna, podg., km 12,540 (km 12,554) - granica państwa, km 13,424 (km 13,424) - Zentendorf, ład., (km 15,15) - zlikwidowana w 1931 r. - Horka Gbf, st., (km 21,070) - Horka Pbf, st., (km 22,807) ... - Falkenberg, st., (km 148,20) Na trasie istniały przez wojną dwa posterunki blokowe: - Bk Hartmannseichen, (km 3,315) - ul. Zła Droga w Węglińcu, bocznica do kopalni węgla brunatnego w Zielonce - Bk Penzighammer, (km 10,600) - Stojanów |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Linia kolejowa nr 295 Węgliniec - Bielawa Dolna (- Horka) na innych fotografiach | ||
|
||