![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Węgliniec - Żary - Jasień powiela historyczną trasę żelazną tzw. "berlinkę" z Wrocławia do stolicy Prus, wybudowaną w latach 1845-1846 przez nacjonalizowaną spółkę kolejową Kolei Dolnośląsko - Marchijskiej (NME - Niederschlesisch-Märkischen Eisenbahn). Linia ta jest historycznym przedłużeniem linii z Wrocławia przez Legnicę w kierunku Marchii (obecnie linia nr 275, która od Miłkowic prowadzi na Rokitki, Modłę do Żagania i dalej do Jasienia gdzie ponownie się spotykają ...
Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Węgliniec - Żary - Jasień powiela historyczną trasę żelazną tzw. "berlinkę" z Wrocławia do stolicy Prus, wybudowaną w latach 1845-1846 przez nacjonalizowaną spółkę kolejową Kolei Dolnośląsko - Marchijskiej (NME - Niederschlesisch-Märkischen Eisenbahn). Linia ta jest historycznym przedłużeniem linii z Wrocławia przez Legnicę w kierunku Marchii (obecnie linia nr 275, która od Miłkowic prowadzi na Rokitki, Modłę do Żagania i dalej do Jasienia gdzie ponownie się spotykają - skrót "berlinki" z 1875 r.). Obecnie "magistralnym" można nazwać 62 km odcinek od Miłkowic do Węglińca (linia dwutorowa, zelektryfikowana 21.12.1985 r., stanowiąca fragment paneuropejskiego korytarza kolejowego E-30, modernizowana w latach 2007-2009). Jako "pierwszorzędny" uznaje się odcinek z Węglińca do Żar, przed wojną dwutorowy - magistralny, obecnie na odcinku Węgliniec - Jasień jednotorowy. Na odcinku z Żar do Jasienia zamknięto ruch pociągów w 1992 roku i szybko rozebrano tor pomiędzy Żarami, a Sieniawą Żarską. W 2000 r. rozebrano fizycznie odcinek pomiędzy Sieniawą Żarską, a Jasieniem. Na odcinku z Żar do Węglińca zamknięto ruch osobowy w październiku 2002 r. i ponownie go reaktywowano w grudniu 2006 r. Na linii w Bolesławcu znajduje się najstarszy i najdłuższy kamienny most kolejowy w Polsce (moose - różne źródła)
Show more
Show less
Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.), Ładowni (poł.) i bocznic szlakowych (bszl.) na linii nr 282 przedstawia się następująco (w nawiasie przedwojenny kilometraż od Berlina): - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - , Jagodzin Tartak, bszl., km 70,170 - , Ruszów Nadleśnictwo, bszl., km 70,171 - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - , Iłowa Vitrosil, bszl., km 87,183 - ![]() - ![]() ----- granica prowincji śląskiej (km 189,57) - , Żary Kunice Sekurit, bszl., km 97,268 - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() Z uwagi na dosyć rzadkie rozmieszczenie stacji na trasie (co do zasady odstęp o milę pruską) w miarę zagęszczania ruchu na dwutorowej trasie powstały posterunki odstępowe (Blockstelle - Bk) z krzyżowaniem torów. Większość z nich straciła rację bytu po 1945 r. - kolejność od Miłkowic, kilometraż posterunków liczony od Berlina, wg stanu na rok 1940: - Bk Doberschau, km 280,88 (Dobroszów) - Bk Schönfeld, km 254,34 (Kraśnik Grn.) - Bk Dobrau, km 245,63 (Dobra) - Bk Herschelswaldau, km 241,12 (Brzeźnik Biała Góra) |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() ![]() |
||
Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Żary (- Jasień) Kolej Dolnośląsko-Marchijska on other photos |
||
![]() ![]() |